mandag 11. juli 2011

Hvis du skal til New York ...




Vår tidligere omtalte ferieuke uten barn i New York i mai, skal i dag få sin avsluttende omtale. En slik storby kan man nok aldri bli mett på. Selv om vi spiste nok!! ;)
Jeg tar en liten oppsummering og noen ekstratips i dag.

Et siste sted jeg har lyst til å tipse om, er den kubanske restauranten Victor's cafe. Den var ikke av den billigste sorten, men det var så spennende å prøve ordentlig kubansk mat. Og sammen med den deilige maten, fikk vi en herlig atmosfære - liv og røre og storfamilier i fleng. Og den deiligste musikken - live jazzmusikk i ordentlig Buena Vista Social Club-stil!

Vi var der seint. Og belysninga i restauranten var ganske så dunkel. Så veldig vettuge bilder har jeg ikke å vise. Men her er en kvikk-kikk:


(foto fra nettsida)

Victors cafe ligger på 52nd Street på Manhattan. Vi gjorde det til en skikkelig helaften. Startet kvelden med en drink, og fløt oss gjennom den "kubanske kvelden". :)

Bildene øverst er fra en liten café i Soho som heter La esquina/the corner. Tøft, passe uhøytidelig interiør. Maten var så sterk at jeg knapt fikk det i meg, så det kan kanskje være greit å spørre om krydderstyrke når man bestiller. De har mildere retter også. Der var kø rundt hjørnet, så populær er den, uten tvil.

(foto fra nettsida)

For de som vil prøve sunn og vegetar/vegan-mat, er der et sted i Soho som heter Spring Street Natural. Ja, i Spring Street. Deilig mat av den lettere sorten.

En fin måte å få sett "the sights" på, er å ta en busstur. For eks. Greyline sightseeing - dobbeldekkerbusser med guide. Kan for eksempel tas fra Rockefeller plaza. Du hopper av og på som du vil.



Ellers kan det være deilig å komme ut i byens største grønne lunge etter ei stund i asfaltjungelen. Central Park er stor og fin. Kanskje ta med picnic-kurv? Eller leie sykler, kanskje?
Den kan også beskues fra toppen av Rockefeller Plaza. Det gjorde vi ikke denne gangen, men skal gjøre ved neste besøk. Beregn litt ventetid på å slippe opp.



For de kunst, arkitektur, designinteresserte - Ikke så langt fra sørenden av Central Park, ligger Museum of Modern Art (MoMA). Det er stort og huser et vell av ulike utstillinger. Museumsbutikken er kanskje også verdt en kikk, (selv om mye av design-sakene finnes i vanlige butikker hjemme)

Er du fotointeressert, og/eller har planer om å anskaffe foto/videoutstyr i løpet av besøket, er stedet BH photography. Flere etasjer med allverdens utstyr, og en skokk med medarbeidere i full sving med å hjelpe køene av kunder. Stedet drives av jøder, og der er mange ortodokse av dem og skue.




For å være skikkelig ryddig og litt grei med den som leter etter tips, har jeg laga ei lita liste over mine små erfaringer og matanbefalninger så langt.


Ellers er for vår del Brooklyn et helt uutforsket område. Det må vi gjøre noe med! :)
På lista for neste gang står også et søndagsbesøk til gospelgudstjeneste i Harlem. Flott tips fra Marta med bloggen Marthas lille boble. Håper det blir ny tur og nye opplevelser snart!!


Alle foto. (c) Åpent hus
puh - dette innlegget var litt av en jobb! :) Håper det blir til glede for noen av dere!!
Og har du mer å fylle på med, så si ifra da! Tar gjerne imot mer til min neste tur!!

  
I neste innlegg
still de rette spørsmålene

7 kommentarer:

  1. Takk for gode tips! Reiser til NY med ei venninne om drøye to uker, og gleder meg vilt! :)
    Har vært der èn gang tidligere, og rett og slett digger byen! -Og det er jeg definitivt ikke alene om!!!

    SvarSlett
  2. Hærlig. Vi har vunnet tur til New York og 2. september setter vi oss på flyet. Ti dager kun meg og mannen. Gleder meg!

    SvarSlett
  3. Åååå, nå fikk jeg lyst til å dra til New York igjen! En uke i New York er i grunn altfor lite, så må nok dit igjen kjenner jeg;) Ser ut som dere koste dere i hvertfall:)

    SvarSlett
  4. For et supert innlegg! Dette lagres som favoritt i NY-mappen min. :)

    SvarSlett
  5. Hei!
    Tusen takk for gode tips! Herlighet - Hvordan skal jeg rekke alt på kun 4 dager?! Jeg vet allerede nå at vi mååå tilbake ;)

    SvarSlett
  6. Her var det mange bra tips. Hvis dere noen gang skal tilbake ta turen innom : http://www.nycgo.com/ for flere tips. Utrolig bra side. Ha en flott dag videre.

    SvarSlett
  7. Tusen takk for gode tips og koslig hilsen hos meg! Håper på å få meg en tur over "fjorden" neste år! :)

    SvarSlett

Slik gjør du for å legge igjen en liten hilsen:

Hvis du ikke har Google/bloggkonto, og vil legge igjen en kommentar,
Velg "Profil" ... "Anonym" og skriv inn i tekstfeltet.
Du velger selv om du signerer med navn.

Takk for at du legger igjen et livstegn.
Sånt kommer det inspirasjon av til nye innlegg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...