torsdag 16. desember 2010

Flower pot

Man kan jo lure på hvor designerne går for å finne inspirasjon til nye kreasjoner. :) Men noen sammenhenger er lettere å se enn andre. Der er mange ting som har fått navn nettopp etter sin inspirasjonskilde. Jeg lurer på  å sparke i gang en liten mini-føljetong med dette som tema.

Dagens innlegg er viet en lampeserie som jeg ikke umiddelbart falt for, men som jeg har fått mer og mer sansen for. Det er Verner Pantons Flower pot serie, som finnes både i bordlampe, gulvlampe, takpendel og arbeidslampe. Den finnes i mange fine klare farger.












Panton tegna og fikk laga lampa i 1969. Inspirert av hippiebevegelsen og flower power, har denne enkle lampeformen stått seg siden da. Når den er like populær i dag som da, kan man trygt tenke seg at dette går inn i historien som en klassiker.

Jeg liker den enkle, litt naive formen. Og hvordan fargen får spille i glansen i overflaten. Mine favoritter er pendelen og den rake bordlampa.

Translation:
An object cannot become a design icon until it has stood the test of time and appears quite naturally in different settings, giving it a symbolic aura of its own. FlowerPot is just that. The famous lamp, designed in 1969, was named after the happy days of Flower Power. Of the lamps Verner Panton designed, FlowerPot and Topan stand out as some of the simplest and most memorable designs.

My favourites are the pendulum and the tall tablelamp.


I morgen
inspirasjon til juletrepynt

3 kommentarer:

  1. Kule lamper! Du er så flink til å plukke ut ting jeg liker;)

    SvarSlett
  2. Denne lampa står på ønskelista mi også! Jeg trenger en til kjøkkenbordet, kjenner meg.

    :)

    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  3. Heisan!
    Flower Pot formelig troner på min favoritt-lampetopp, men jeg er dessverre ingen heldig eier av en eller flere. Skulle gjerne hatt pendelen i rødt, lilla og rosa.
    Men liker som deg også den rake bordlampen.
    Jeg blir simpelthen glad av disse lampene til dyktige Panton!
    Ha en god natt og en fin morgendag!
    Hilsen Kaspara

    SvarSlett

Slik gjør du for å legge igjen en liten hilsen:

Hvis du ikke har Google/bloggkonto, og vil legge igjen en kommentar,
Velg "Profil" ... "Anonym" og skriv inn i tekstfeltet.
Du velger selv om du signerer med navn.

Takk for at du legger igjen et livstegn.
Sånt kommer det inspirasjon av til nye innlegg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...