torsdag 25. november 2010

Fornasetti

Har du sett disse motivene i interiør- eller kunstverden? Det er ingen nyskapning, akkurat. Faktisk så er det en virkelig gammel sak. Jeg har blitt litt fascinert over disse motivene, som er en sånn flott blanding av klassisk tegning og moderne utforming, at jeg måtte ta på meg detektivbrillene og finne ut mer.


Disse motivene er skapt av den italienske kunstneren Piero Fornasetti (1913-1988). Han fant et bilde av operasangeren Lina Cavalieri, og ble så fascinert av henne, at det fortsatte å gi han inspirasjon i årevis. Han endte opp med å lage flere hundre kunststykker med variasjoner av hennes ansikt.

Tapet fra Cole&son



puter

veggbilde

lenestol

Gulvteppe fra Home textiles.

Translation:
The mastermind behind this brand is Italian artist Piero Fornasetti (1913 - 1988). Fornasetti was a painter, an interior decorator, a sculptor, an engraver of art books and creator of more than 11,000 items. He went on to become a respected interior designer during the Forties and Fifties and created pieces with a heavy emphasis on surface decoration.

Fornasatti looked to the past for inspiration and excavated classical and Renaissance iconography such as suns, moons, harlequins, hands, beautiful female faces, along with classical architectural features such as columns. You can find the Fornasetti style on hats, coats, chairs, pianos, plates and boxes, just to name a few.

The most popular series, The "Tema a Variazioni" (theme and variation) which features the face of a woman, is operatic soprano Lina Cavalieri. Fornasetti found her face in a 19th century magazine. He was so fascinated with her face that he went on to create over 500 variations of it in his art. "What inspired me to create more than 500 variations on the face of a woman?” asks Italian designer, Piero Fornasetti of himself. “I don’t know,” he admits, “I began to make them and I never stopped." His son, Barnaba Fornasetti, continues to design in his father's name. And here are some interiors with Fornasetti objects:

Og her er noen interiører med Fornasetti-detaljer.

Prydtallerkener på veggen. Remodelista

Fulltapetsert bad. booli se.

Hos Hokusfiliokus blogg

foto Graham Moss (hjemme hos han selv)


I neste innlegg
sofautstilling. Velkommen til prøvesitting :)

7 kommentarer:

  1. Egocentrism stool ser fantastisk ut! Veldig interessant innlegg :)

    SvarSlett
  2. KULT! Jeg syntes disse ansiktene er utrolig fasinerende og stilige:)

    klem til deg

    SvarSlett
  3. Flott innlegg! Jeg var på en restaurant i London med en slik tapet på en hel vegg. Det var utrolig virkningsfullt.
    Jeg likte forresten veggen fra remodelista best. Den var fin!

    (hilsen en du kjenner litt - tror jeg)

    SvarSlett
  4. Herlig innlegg! :)) Jeg elsker innlegg som jeg lærer noe helt nytt av å lese, og det gjorde jeg her! ;)

    Tusen takk for koselige kommentarer forresten! Og ja, du må gjerne låne noen bilder fra Adventsstake-prosjektet mitt! :)) (Setter pris på at du oppgir kilde/linker til Glassveranda i den forbindelse, -ja du vet? ;))

    Tenk at det bare er dager igjen til 1. søndag i advent!!! Iiiiii som jeg gleder meg! :)))

    Ha en riktig fin helg! :)

    Førjulsklem, Ann,
    Interiørbloggen Glassveranda.

    SvarSlett
  5. Fascinerende innlegg. Jeg liker motivet hvor hun drikker av en kopp, sikkert fordi jeg elsker te, hihi ;) *♥*

    SvarSlett
  6. Dette var utrolig interessant! Morsomt at du har funnet ut dette, jeg har jo sett denne tapeten, men trodde i min uvitenhet at det dreide seg om mange ulike ansikter. Takk for informasjonen!
    Har selv lekt litt med tanken på å få laget en tapet av bruder. Har hatt utstillinger hvor brudene dekker hele rom, og da danner de plutselig et mønster nesen som en tapet.
    Mye morsomt som kan oppstå når man fordyper seg i et tema over flere år. Og stor mengde av et objekt skaper plutselig noe helt annet enn det ene utgangspunktet.
    Facsinerende :)

    SvarSlett
  7. Hei! Jepp, veldig kjekt med ny følger! :)

    Så mange fine bilder du viser i de siste innleggene dine. Bildene fra fjellet får meg til å lengte meg til fjells...

    Grattis med ny header! Det var jo helt genialt med den åpne døra i Å'en. :)

    SvarSlett

Slik gjør du for å legge igjen en liten hilsen:

Hvis du ikke har Google/bloggkonto, og vil legge igjen en kommentar,
Velg "Profil" ... "Anonym" og skriv inn i tekstfeltet.
Du velger selv om du signerer med navn.

Takk for at du legger igjen et livstegn.
Sånt kommer det inspirasjon av til nye innlegg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...