lørdag 18. september 2010

Retro å like


Hjemme hos meg har de fleste ting enkel form og bare en farge. For å skape den rolige helheten vi er ute etter, ser vi at ikke alle detaljer kan konkurrere om oppmerksomheten. Der er likevel noen mønster som jeg aldri blir lei av. Marimekkos Unikko er det ene. Det andre er Cathrineholm.


De to over er fra bloggen Dill og dall og sånt.
Det øverste fra Lykke og lykkeliten blogg.

modernfindings.com

Disse tingene hører hos oss helst hjemme på kjøkkenet. Og med enkle, lyse og nøytrale rammer, kan man absolutt tillate seg noen detaljer med zing. Det gjelder bare å velge seg noen få ting, tenker jeg - slik at de ikke "slår hverandre ihjel". Kjøkkendetaljer med farger og mønster skaper humør og sprer inspirasjon og lekenhet i et rom som skal være ramme for matlaging og måltid, og samtidig være samlingspunkt for hele familien.


Lotus er emaljeprodukter formgitt av norske Grete Prytz Kittelsen for Cathrineholm.
Dekorserien Lotus ble skapt i 1965, og har nok funnes i de fleste hjem fra den gang.

over og tre under: etsy



modnorhtwest.com

Nå lages det ikke mer. Men mange retroentusiaster samler fortsatt, og er på utkikk på loft og i kjeller hos familie, eller på loppemarked og i bruktbutikker.

Over og under: foto Signe Dons



modernfindings.com

Jeg har fått overta en godt brukt gul liten bolle fra mamma, som morfar og mormor nok hadde hjemme hos seg. Det er så langt alt jeg har! En samling små og større boller i grønn og blåfarger hadde vært vidunderlig! : ) Jeg har som langtidsprosjekt å samle meg noen flere små lekkerheter. Hvor har de de beste (laveste) prisene? Noen som har tips?


I neste innlegg
et lite pust i bakken

7 kommentarer:

  1. Du er ikke den eneste som jager etter denne serien*ler*

    Jeg er en IVRIG samler..Men samlingen øker svææært tregt og desverre svært sjeldent..
    De er ikke lette å få fingra i..

    Jeg er den heldige eier av 2 kaffekjeler fra serien,en i perfekt stabd i mørk blå og en i olivengrønn. En salatbolle har jeg også klart å finne..
    De har en del på qxl..Men er ikke alle prisene som er like ok.. Men man kan gjøre "kupp" til 200,- lappen om man er heldig..

    Lykke til med letinga..
    Klem Ida Susanne :)

    SvarSlett
  2. nydelig serie. Jeg har ingen, men kommer jeg over noen, blir det kjøpt ja. Husker mamma hadde en dueblå( kan det stemme?)bolle, men kan ikke huske å ha sett den på leeenge.
    Jeg samler på alt ellers, helst i skarpe farger. Blir så glad av farger.
    Fin lørdagskveld fortsatt.
    Klem fra Trine

    SvarSlett
  3. Sikle! Jeg kjenner meg helt skjelven. Det er så flott, så enkelt, så friskt.

    Ha en flott lørdagskveld videre.

    SvarSlett
  4. Da disse var tilgjengelige for meg, skjønte jeg ikke verdien av dem. Sånn er det jo med så mange ting som er blitt samleobjekter siden. Skulle gjerne hatt et par av disse til å live opp på kjøkkenet, ja!

    SvarSlett
  5. Noe av grunnen til den fornyede populariteten må være nostalgi, tenker jeg. Hjemme hos oss hadde vi en oransje kasserolle. Den ble degradert til klutkoker og deretter skruebeholder og nå er den borte. ☺

    SvarSlett
  6. Eg er også glad i desse! Mor mi har ein kvit bolle med blå lotus - den skal eg få overta. Elles har eg ein kvit kaserolle med orange lotus, kjøpt på Ebay for eit års tid sidan. Fin potetpanne! Dei er elendige som gryter egentlig - dei kan kokast vatn i, men lite anna. Dvs. du kan koke poteter og pasta i dei da :) Eg ønsker meg nokre til, gjerne i grønt. Trur eg satsar på Ebay - rikholdig utvalg der, men temmelig dyrt. Amerikanerane elskar nemmelig dette! Sjekk også ut Kobenstyle frå samme æra. Dansk. Eg har ei paellagryte derifra, knall gul og veldig søt.

    SvarSlett
  7. Var på loppis igår å fant 2 Lotus boller:-)Betalte 200,- Hvit med grønn og Gul med lime.Meget fornøyd.

    SvarSlett

Slik gjør du for å legge igjen en liten hilsen:

Hvis du ikke har Google/bloggkonto, og vil legge igjen en kommentar,
Velg "Profil" ... "Anonym" og skriv inn i tekstfeltet.
Du velger selv om du signerer med navn.

Takk for at du legger igjen et livstegn.
Sånt kommer det inspirasjon av til nye innlegg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...