tirsdag 6. juli 2010

Inspirert av Savoy

For litt siden laget jeg en liten presentasjon av designklassikeren Savoy - den finske designeren Aalvar Altos lett gjenkjennelige glassvase. Som mange andre stilikoner, har Savoy inspirert senere designere til å utforme andre ting med lignende former.

Dette er for eksempel Altos egen isbitform.


Her er den originale vasen sett ovenfra.

Det sies at Savoy-vasen ble inspirert av formen på en finsk innsjø. Designtemaet Ctvrtnik har laget sitt eget design inspirert av Alto-vasen, (under) og laget et gryteunderlag basert på hvordan denne innsjøen har endret seg siden Alto's Savoy-tilblivelse.


Litt usikker på hvor jeg fant dette kartet. Lurer på om det var på Stylehive.com.



Under er Tobias Wongs dørstopper i betong med samme form.


Kakeform


Romdeler fra Bonluxat


Melody tub fra PoolSpa.

Jeg synes formen er herlig spenstig og "organisk", så jeg skjønner godt at man kan bli inspirert til å videreutvikle. Enig?

 
I neste innlegg
vil lillemor Åpent hus vise frem noe! :)

5 kommentarer:

  1. Har selv en slik vase, kjempefine!

    Du den vasen fra IKEA er gått ut, den er fra en tidligere PS kolleksjon som ble designet av Hella Jongerius. Så den er nok ikke å få tak i desverre!!!! Tusen takk for kommentarer inne hos meg, betyr faktisk veldig mye for meg!!

    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  2. tror jeg har en slik vase.
    morsomt å se den sjøen på kartet liksom :)

    SvarSlett
  3. Liker vasen kjempegodt,perfekt for tulipaner :))

    Fortsatt god uke ønskes fra nord ;)

    SvarSlett
  4. Takk for besøk på bloggen min :-) Du har en flott blogg med mye i min smak, altså lite blonder, hehe
    Lærte noe nytt om Alto-vasen gjorde jeg også
    Ha en fortsatt fin sommer! Lurer på hva du skal vise frem i neste innlegg.....

    SvarSlett
  5. Så kult med savoy-isbiter! Det har jeg lyst på! Jeg har også sett en vask (fra Rapsel) med form inspirert av Savoy. Nydelig.

    SvarSlett

Slik gjør du for å legge igjen en liten hilsen:

Hvis du ikke har Google/bloggkonto, og vil legge igjen en kommentar,
Velg "Profil" ... "Anonym" og skriv inn i tekstfeltet.
Du velger selv om du signerer med navn.

Takk for at du legger igjen et livstegn.
Sånt kommer det inspirasjon av til nye innlegg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...